Kung Knausgård

23 Nov

Jag har missat Knausgård-tåget. Det verkar råda en form av Twilight-hysteri kring denna författande norrman. Hans massiva krönika över sitt liv – Min kamp-böckerna – har skapat en mindre popstjärnehype.

Men jag har alltså missat detta tåg.

För ett par veckor sedan zappade jag över till litteraturmagasinet Babel på SVT. Ryktet sade att Knausgård skulle gästa och prata om den senaste boken i Min kamp-serien. Ryktet sade också att han hade en ny frisyr. Knausgård hade gått från en rufsig, långhårig konstnärlook till en frisyr som skulle passa i en Dressman-reklam.

Jag kanske har noll koll, men är det vanligt att man diskuterar en författares frisyr? Lägger folk överhuvudtaget märke till om Jan Guillou kammar benan till höger eller till vänster eller kanske har skäggstubb dagen till ära?

Hur kommer det sig att Knausgård kan diskuteras ur ett sådant ytligt perspektiv medan Björn Ranelid sågas vid fotknölarna så fort han överhuvudtaget syns i media?

Who died and made Knausgård king?

Lämna gärna en kommentar

