Överskattade artister?

23 Nov

Bruce Springsteen
Bob Dylan
Ulf Lundell
Håkan Hellström

Listan kan såklart göras längre (och jag har ingen speciell baktanke med att det bara är manfolk på listan). Dessa fyra står dock för en inre frustration och undran som jag känner när jag har missat något. När jag inte har fattat grejen. När jag inte ser storheten.

Herr Springsteen till exempel. Nu ska han åka på världsturné och Europa ska åter välsignas med hans närvaro. Den samlade musikjournalistkåren kissar i kors av glädje.

Men kära söta vänner. Andas. Andas.

Seriöst. ANDAS!

Jag ser inte storheten. Och det stör mig något så enormt att jag inte ser storheten. Kanske borde jag själv bara ta ett djupt andetag och acceptera att jag inte kan förstå allt. Kanske borde jag bara tänka att jag inte kan gilla all musik.

Det här handlar dock om något mer än musiksmak. Det här är en principsak. Jag har bestämt mig för att jag ska förstå.

Först ut: Bruce Springsteen.

Lämna gärna en kommentar

