Jag är inte klar med Springsteen.

5 Feb

Idag: har fortsatt att lyssna på Live in New York. Dessutom: Working on a Dream och Live at Hammersmith ’75. YouTube-knarkat lite också.

Min Brucevecka lider mot sitt slut, men jag känner mig inte färdig. Långt ifrån. Jag är inte frälst, och tror aldrig att jag kommer att bli det till 100% (pga saxofon och banjo). Dock har jag hittat saker jag gillar.

Jag gillar att gå rysskalla promenader, diska, laga mat och hänga tvätt med Springsteen i hörlurarna. Jag gillar att ligga i ett mörkt sovrum under ett tjockt duntäcke och lyssna på en löjligt lång bandpresentation. Jag gillar underbettet, det gör att han ser snäll ut. Jag har mer och mer lärt mig att uppskatta hans röst.

Jag har bara skrapat på ytan när det gäller texterna, men mycket när det gäller den biten kommer jag nog aldrig att förstå. Man har sagt mig att mycket av magin och poesin med texterna ligger i vardagsrealismen, att det finns något som folk kan identifiera sig med och känna igen sig i. Jag köper det. Men det beskriver en verklighet jag inte känner igen mig i, kanske är det bara så på ytan. Kanske har jag bara inte haft tid att titta bortom fabriks- och gruvarbetarpoesin. Många texter har jag ingen aning om vad de handlar om. En del av förklaringen ligger i att jag faktiskt inte hör vad Bruce sjunger. Sludder-VM.

Det finns mycket att imponeras över och inte så mycket att uppröras över. Snällt, snällt. Inte direkt någon edge. Men det är kanske det som ÄR grejen – att Springsteen är så oförarglig. Rekorderlig. En hyvens kille. Schysst snubbe.

Kolla in klippet nedan: Bruce jammar med gatumusikant i Köpenhamn 1988.

 

Slut på Bruceveckan. Jag och Bossen går skilda vägar nu, men en del av honom kommer nog alltid att följa med mig. Jag har ju börjat vänja mig vid honom nu.

Den stora frågan är till sist – vem kommer att fixa en konsertbiljett till mig i sommar?

Lämna gärna en kommentar

