Finalen närmar sig: bidrag 7-10.

8 Mar

Det börjar brinna i knutarna att få iväg det här inlägget, så då får jag ta och skärpa mig lite.

Melodi nummer 7: ”To the end” med Yohio.

Jag gillar idén Yohio. Jag gillar konceptet. Jag gillar det visuella. Jag gillar det Yohio står för. Men det han har framfört i Melodifestivalen i år och förra året faller mig inte i smaken. Låtarna är det väl egentligen inget större fel på, men eftersom Yohio varken tar i med kropp eller röst eller karisma så blir det bara blaha i min bok. Hans uppenbarelse lovar mer än vad den levererar. Sen kanske det är meningen att han ska vara väldigt mild och mjuk i sitt uttryck, vad vet jag, men det tilltalar inte mig. Den typ av musik som Yohio framför kräver kraft och driv för att fungera.

”To the end” är bättre än ”Heartbreak Hotel”, men det räcker inte. Yohio-fansen får rösta fingrarna av sig ikväll för att det ska bli en topp-placering.

Melodi nummer 8: ”Undo” med Sanna Nielsen.

Jag tillhör verkligen inte Sannas fanclub. Alla andra gånger som hon deltagit i Melodifestivalen har jag suckat högljutt när hon entrat scenen. Alltför sockersött och hemvävt, allt för mycket av det där irriterande vibratot. Jag har alltid haft en en hang-up på Sannas vibrato (och Shirley Clamps vibrato). Ett alltför överdrivet vibrato gör att jag inte kan njuta av rösten och melodin. En fördel med årets bidrag ”Undo” är att det känns som att Sanna har tonat ner just vibratot. Applåder från mitt håll! Nu låter det genast mycket bättre.

Låten ”Undo” är snygg och är smakfullt uppbyggd. Men det känns lite som en kusin till förra årets vinnarbidrag ”You”. Dessutom tröttnar jag efter några lyssningar. Trots detta är det inget snack om att Sanna är med och slåss om segern ikväll.

Melodi nummer 9: ”Efter solsken” med Panetoz

Svängigt och dansant. Glädje på scenen. Inte fel. Men det blir lite komiskt när en kille i gänget inte är dansant när alla andra i gruppen är det. Varenda move han försöker sig på ser ansträngt ut, som en pappa som förtvivlat försöker hänga med i kidsens dans men inte sätter det. Sitter och undrar varför de ens har med honom på scenen när de andra i gruppen dansar som en enhet. Är det för att han skriver gruppens låtar och därför tvunget måste vara med? Jag har ingen aning. Detta är en gåta för mig.

Hur går det ikväll då? Inte så bra. Det är är ingen vinnare i konkurrensen.

Melodi nummer 10. ”Busy Doin’ Nothin'” med Ace Wilder

Tufft. Kaxigt. Snyggt. Det här är årets vinnare av Melodifestivalen.

Lämna gärna en kommentar

