Fel film, men ändå rätt

1 Feb

I fredags kväll hände något märkligt. Jag och min man bänkade oss i sedvanlig ordning för att avnjuta en film i varandras sällskap. Maken hade vid tidigare tillfälle spelat in en film som han ville se tillsammans med mig. Filmen var Jack Ryan – Shadow Recuit. Jag var sparsamt entusiastisk, men insåg att jag tackat nej till att se denna film i alltför många veckor. Nu fick jag väl ändå ge mig. Så jag gav med mig. Detta var dock inte det märkliga.

Vi börjar se på filmen, jag kommer in i handlingen och tycker den är intressant och spännande. Efter en halvtimme byter inspelningen kanal. Va? NU börjar filmen Jack Ryan. Men vad har vi sett på då? Vi har ingen aning. En skådespelare känner vi igen. Han som ser rätt bra ut, men som har ett ganska ungt utseende. Han var ju med i den där filmen med Kiera Knightley… Vänta vad heter den nu…. Det börjar på A! Vänta, jag har det på tungan… Aton… Atonement? Kan den heta det? Vänta, jag googlar… Ja, det heter den! Vänta…. jag ska kolla på imdb. Jag har hittat Atonement! Vad heter han? Vänta, jag ska kolla castinglistan… James McAvoy! Han heter James McAvoy! Ok, vänta, jag ska bara kolla vilka filmer han har gjort. Den vi såg var ganska ny… Vänta… Trance! Trance heter den, kolla – ploten stämmer!

Mannen sätter på Jack Ryan. Hallå?? Jag vill inte se Jack Ryan nu. Jag har ju kommit in i den andra filmen. Trance. Undrar om den finns på viaplay? Vänta, jag kollar… Nej, det gjorde den inte. Har Hemmakväll den? Vänta, jag ska kolla deras hemsida. Ja, de har den! Både DVD och Blu-Ray! Jag vill se den!

Jag övertalar maken till att han ska gå till Hemmakväll och hyra Trance. Han går iväg, återkommer ca 10 minuter senare (vi bor mitt i stan). Vi sätter på filmen och fortsätter kolla där vi slutade. Myskvällen räddad.

Filmen då? Jodå, den var okej. En Danny Boyle-rulle (Slumdog Millionaire, Trainspotting127 timmar). En sådan där film där man inte vet vad som är verklighet och fantasi, vem som är god respektive ond. Ingen Slumdog-kvalitet, men ett spännande tidsfördriv.

Jack Ryan får vänta till ett annat tillfälle jag känner mig svag.

/KulturMaria

Lämna gärna en kommentar

